Wat betekent polyamorie voor mij?
Als je het hebt over sex/liefde met meerdere mensen dan hangt dat af van je eigen gevoelsleven. Houd het dicht bij jezelf: Hoe sta je in de wereld? Hoe ben je opgevoed? Hoe diep kun je voelen?
Voelen doe je met je hart. Bij je hart ligt je geweten. Je opvattingen over goed en kwaad, eerlijk en oneerlijk. Als je een sterk ontwikkeld geweten hebt dan handel je vanuit respect. Respect houdt in dat je iemand in zijn of haar waarde laat. Dat vereist weer enig empatisch vermogen: je kunnen verplaatsen in die ander. Een ander niet willen kwetsen.
Wat ik vaker om me heen zie, is het aangaan van meerdere relaties vanuit hedonistisch oogpunt. Jezelf als centrum van de wereld nemen.Op zoek zijn naar plezier en genot. Dat is ook prima zo lang je die ander niet kwetst. Die ander is er wel zelf bij. Waar gezoend wordt (en meer) is er immers sprake van wederzijdse dynamiek.Maar dan moet het wel duidelijk zijn. Duidelijkheid en afspraak is dan belangrijk. Zolang de liefde van beide kanten oppervlakkig is, is er geen probleem. Maar liefdes ontwikkelen zich.Zodra de een dieper gaat voelen dan zit je niet meer op eenzelfde golflengte.
Maar zo is het leven ook:telkens weer balans en harmonie zoeken in jezelf en in de medemens.
Met meerdere sex/liefdes relaties, kies je voor spanning en avontuur. Wie ben ik om daar over te oordelen. Alleen blijken het wel vaak mensen te zijn met een niet al te diep gevoelsleven, met meerdere kamertjes die ze goed kunnen sluiten. Mensen met wel een diep gevoelsleven moeten daar voelsprieten voor ontwikkelen (en helaas ook de nodige builen vallen).
Maar als je van de een naar de ander hopt dan ben je vaak ook op de vlucht. Meestal voor jezelf. Aan de andere kant: als je keurig getrouwd bent,diep ongelukkig en een sexloos leven leidt dan ben je volgens de huidige opvattingen: een modelburger.Maar niet verheerlijkt. Dat zijn toch mannen als Robbie Williams en vrouwen als Nicolle Ritchie( en soortgelijken).Het is maar wat je zelf wilt zijn en worden in deze samenleving.
Mijn voorbeelden zijn Nelson Mandela en Martin luther King.Als klein kind al. Mannen met heel veel liefde, respect en rechtvaardigheidsgevoel.Wereldverbeteraars met lef. Hun sexleven laat ik buiten beschouwing.Zij hadden grotere en meer inspirerende daden te verrichten
Liefs
Pauline